Pierwsze zajęcia - pomysły na rozruszanie biznesludzi :)

Wrzesień już tuż, tuż.. Oddech tego cudownego miesiąca czuć niemalże fizycznie. Czują go przede wszystkim uczniowie i nauczyciele, którzy mniej lub bardziej chętnie myślą o powrocie do szkoły. Dla mnie to wrzesień szczególny z dwóch powodów - we wrześniu zeszłego roku na świat przyszła moja Córeczka, więc w tym roku świętujemy roczek, a z kolei w tym roku mają miejsce "narodziny" mojej szkoły językowej. Właśnie trwają pierwsze historyczne zapisy na zajęcia indywidualne i grupowe i już się nie mogę doczekać, kiedy grafik będzie gotowy i moja szkoła będzie mieć komplet kursantów. Także wrzesień jest dla mnie czasem pełnym ekscytacji i oczekiwania. 

Ale wracając do szkoły. Wrzesień często jest miesiącem nieco dziwnym i zakręconym, szczególnie jeśli mamy nowe grupy, które wypadałoby jakoś zintegrować i jakoś nauczać, a podręcznika jeszcze brak. Poniżej prezentuję zebrane pomysły na zajęcia w grupach biznesowych (lub dorosłych ogólnych), które mogą być podpowiedzą, co też na tej pierwszej lekcji z naszymi kursantami moglibyśmy zrobić. Czy to by nawiązać relacje w nowej grupie, czy to by kursantom, którzy do nas wracają po wakacyjnej przerwie dać jeszcze chwilę na oddech wakacyjnym powietrzem. Korzystajcie! Częstujcie się i koniecznie stay tuned! 



1. Guess what it is

Pierwsza opcja to ćwiczenie z dwoma wariantami. Kursanci pracują w parach. Jedna osoba wypisuje 3 liczby LUB 5-6 informacji (imiona, miejsca, daty, liczby, zdania itd.), a druga osoba ma za zadanie zgadnąć, co to jest. Czy Kasia to Twoja córka? 26 to Twój wiek? A może Tomek to Twój mąż? Później kursanci zamieniają się rolami. Zadanie może być i łatwe i trudne zarazem, w zależności od poziomu trudności, który kursanci sami sobie narzucą. 

2. Let's set our goals

Znajomość, czy też świadomość celu jest ważna w ogóle, ale myślę, że dla kursanta dorosłego w szczególności. Ludzie lubią wiedzieć, dlaczego coś robią, a jeśli podejmują się jakiegoś przedsięwzięcia, lubią mieć jakiś cel, do którego dążą. Pierwsze zajęcia są doskonałym czasem, by sobie to wspólnie ustalić, uświadomić czy w ogóle określić. Proponuję, by każdy uczestnik napisał na kilku karteczkach swoje cele związane z nauką języka, na każdej po jednym. Następnie lektor zbiera wszystkie karteczki z celami, miesza je w pudełku i po kolei wyciąga je i omawia. Wspólnie w grupie decydujemy, czy będzie to również nasz cel grupowy czy nie. Dyskusja taka pokazuje kursantom, że choć przychodzimy na zajęcia z rozmaitych miejsc i mamy różne możliwości, to cele nas jednoczą i idziemy w jednym kierunku. W trakcie omawiania celów grupowych lektor może wskazać czy podpowiedzieć, co grupa będzie robić w czasie kursu i co kursant może robić samodzielnie, by dane cele osiągnąć. W trakcie roku można też się do listy z celami co jakiś czas odwoływać i pokazywać uczestnikom, że robią oni postępy i powoli stopniowo osiągają wytyczone przez siebie cele. Taka lista z celami może działać niesamowicie motywująco. 
Zadanie może mieć również wariant dla osób, które do nauki języka są niejako przymuszone i na kurs języka uczęszczają, ponieważ zostali na niego oddelegowani przez pracodawcę. Zamiast lub oprócz celów można zrobić listę rzeczy, które taka grupa chciałaby wyciągnąć z zajęć pomimo zniechęcenia czy braku motywacji. 

3. Let's have a talk

Jest to zadanie na pracę w parach. Każda para dostaje zestaw topic cards i na zmianę losują po jednej karteczce. Osoba, która losuje dany temat, musi o nim mówić przez 20 sekund. Dobrze, by wszystkie pary zaczynały w tym samym czasie, a po 20 sekundach lektor dzwoni dzwoneczkiem (lub daje sygnał w inny sposób) i następuje zmiana. Druga osoba losuje temat i znowu mówi o nim 20 sekund. I tak do wyczerpania się karteczek. W ten sposób unikamy przedstawiania się na forum, którego wiele osób nie lubi, a z kolei kursanci mogą się lepiej poznać. Długość czasu mówienia można spokojnie dostosować do danej grupy i poziomu. Poniżej dwa zestawy topic cards - jeden jest bardziej ogólny i może być wykorzystany również z grupami niebiznesowymi, a drugi zawiera tematy typowo biznesowe.



4. Two truths and one lie

Zadanie na pracę w parach lub grupach. Jedna z osób podaje trzy informacje, dwie z tych informacji mają być prawdą, a jedno info to kłamstwo. Druga osoba lub reszta grupy zadaje pytania i "testuje" speakera, a następnie, kiedy są pewni, mówią, co uważają za prawdę a co za kłamstwo. Następnie uczestnicy zamieniają się rolami i kolejna osoba podaje swoje informacje. 

5. Find 3 things 

Zadanie na pracę w parach (ewentualnie grupy 3-osobowe). Zadaniem kursantów w obrębie pary lub grupy jest znalezienie 3 rzeczy, które ich łączą (3 things in common), np. 3 ulubione rodzaje jedzenia, 3 ulubione filmy, 3 miejsca. Innym wariantem tego ćwiczenia, szczególnie na niższych poziomach zaawansowania, jest znalezienie 3 wspólnych rzeczy w ogóle bez powiązania tematycznego. Jeszcze inną wariacją jest znalezienie 3 rzeczy, które danych kursantów łączą oraz 3 rzeczy, które ich dzielą. Wariacji może być pewnie więcej. Dajcie znać, jeśli coś jeszcze przyjdzie Wam do głowy :) 

6. Recommendations

Ostatnim tematem czy pomysłem na pierwsze zajęcia jest omówienie czy rozmowa z grupą na temat sposobów i pomocy w zakresie nauki języka. Pierwsze zajęcia to idealny czas, by wskazać skuteczne sposoby, aplikacje, książki, programy i triki, które mogą uczestnikom pomóc w przyswajaniu wiedzy i szlifowaniu umiejętności językowych. Sami kursanci mogą być w tym względzie nieocenioną skarbnicą wiedzy, ponieważ wielu rzeczy sami już próbowali i są takie materiały, które mogą polecić lub zwrócić uwagę grupy i lektora, dlaczego dane rozwiązanie się nie sprawdza. Otwarta rozmowa może być źródłem wielu cennych informacji zarówno dla uczestników, jak i dla samego lektora. 

Sposobów i pomysłów zapewne jest więcej, dajcie znać, co się sprawdza u Was. I mam nadzieję, że skorzystacie z którejś z powyższych inspiracji. A jakie macie nastawienie na nadchodzący rok szkolny? Mam nadzieję, że tak optymistyczne jak ja :) 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ten years on from Norway's quota - link do artykułu + ćwiczenia z kluczem (oczywiście ;))

The rise and fall of bitcoin - an article from the Economist + meaningful language practice